آریا چرخ
تعمیر دوچرخه:چگونه به سادگی دوچرخه را تعمیر کنیم

دوچرخه نیز مانند سایر وسایل و ابزاری که ما از آنها استفاده می کنیم خراب می شوند که باید با رسیدگی به آنها مشکلات را حل کرده تا از عمر مفید آنها کم نشود. تعمیر و رسیدگی به دوچرخه آسان تر از چیزی است که شما فکر می کنید و بهتر است برای اینکه بتوانید خودتان دوچرخه را تعمیر کنید این مقاله را مطالعه کرده و با ما همراه باشید.

دوچرخه یک وسیله نقلیه نیز محسوب می شود که بسیاری از کشورها مردم را تشویق می کنند تا از این وسیله استفاده کنند و علاوه بر کمک به آلودگی هوا و محیط زیست بتوان به سلامتی بدن و ارتقای تناسب اندام نیز کمک کرد.

ابزار های لازم برای تعمیر دوچرخه

برای تعمیر دوچرخه به ابزارهای مخصوصی نیاز دارید و بهتر است آنها را تهیه کنید. تهیه ست آچارهایی با سایز ۱٫۵ تا ۱۰ میلی متر و یک آچار فرانسه برای شما الزامی است. توجه داشته باشید که در زمان تعمیر دوچرخه تان پیچ های فریم را بیش از اندازه سفت نکنید، زیرا فریم ها معمولا حساس هستند و ممکن است دچار آسیب دیگی شوند. به یک تلمبه زمینی دارای فشار سنج نیز احتیاج دارید تا بتوانید در صورت لزوم فشار باد تایرها را بررسی کنید.

با انجام دادن تعمیرات دوچرخه در خانه وقت و هزینه خود را تا حد بسیار زیادی صرفه جویی خواهید کرد. حتما شما نیز شنیده اید که می گویند پیشگیری بهتر از درمان است و این موضوع در مورد دوچرخه نیز صدق می کند. قبل از اینکه ناچار شوید دوچرخه تان را تعمیر کنید با رسیدگی های مکرر و مرتب از آسیب دیگی یا خراب شدن آن پیشگیری کنید.(تعمیر دوچرخه)

چه زمان نیاز به تعمیر دوچرخه داریم؟

حداقل یک بار در ماه را به رسیدگی دوچرخه اختصاص دهید. کهنه تمیز واسپری پاک کننده ای بردارید و حسابی دوچرخه را تمیز کنید. زنجیر و کاست های دنده دوچرخه را تمیز نکنید. در حین تمیزکاری دوچرخه به خش ها و آسیب دیده گی های احتمالی که ممکن است به دستگاه شما وارد شده باشد نیز توجه کنید و اگر آسیب ها عمیق و جدی به نظر آمدند به یک تعمیرگاه حرفه ای دوچرخه مراجعه کرده تا او شما را راهنمایی کند.

با سالم نگه داشتن و چک کردن حداقل ماهانه این وسیله می توانید تا حد بسیار زیادی در هزینه هایتان صرفه جویی نمایید.

زنجیر دوچرخه تان را چک کنید

زنجیرهای عقب دوچرخه ممکن است بر اثر کثیفی، گرد و غبار دچار مشکل شود، میزان نبودن دنده سبب سفت شدن زنجیرو تغییر بازده دیرایلر و قاب دنده خواهد شد. این اجزای دوچرخه گران قیمت هستند و باید از آنها مراقبت بیشتری انجام دهید.

برس پلاستیکی که پرزها و اسفنج های زبری دارد تهیه کنید و برای تمیز کردن دوچرخه از آن برس استفاده کنید. در زمان تمیز کردن زنجیر چرخ دوچرخه می توانید از مایعات تمیز کننده روغن نیز استفاده کنید و کثیفی ها را از بین ببرید. بعد از اینکه زنجیر را تمیز کردید می توانید آن را دوباره روغن کاری کنید. زنجیر را بر روی کوچکترین قاب دنده جلویی، بعد بر روی کوچکترین قاب دنده عقبی بیندازید. مایع تمیز کننده را به برس تان بزنید و حداقل حدود ۳۰ بار پدال بزنید. در پایان کار زنجیر را با آب بشورید، برس را کنار بگذارید، دوچرخه را کاملا خشک نمایید و دوباره روغن کاری کنید تا برای استفاده مجدد شما آماده باشد.(تعمیر دوچرخه)

زنجیر دوچرخه

چگونه پارگی و آسیب دیدگی زنجیر دوچرخه را تشخیص دهیم؟

با کمک یک خط کش، بله با قرار دادن خط کش ۱۲ اینچی یا (۳۰ سانتیمتری) بر روی مرکز یک پین زنجیر می توانید تشخیص دهید که زنجیر دوچرخه شما آسیب دیده است یا خیر. توجه داشته آخرین خط خط کش شما باید بر روی مرکز پین قرار بگیرد و اگر ۱٫۱۶ تا ۱٫۸ اینچ فاصله با مرکز داشت نشان دهنده آن است که باید زنجیر دوچرخه را تعویض کنید. جهت اطلاع شما باید بگوییم اگر این فاصله بیشتر از اندازه ای بود که گفتیم باید کاست دنده های دوچرخه تان را عوض نمایید تا دوچرخه کار کند و دچار مشکلی نشوید.(تعمیر دوچرخه)

غفلت از زنجیر دوچرخه باعث می شود به مرور زمان خرابی آن بیشتر شده و شما مجبور شوید به طور کل دوچرخه را تعویض کنید.

لقمه های ترمز را چک کنید

صدای آزار دهنده در زمان ترمز کردن با دوچرخه نشانه آن است که لقمه های دوچرخه آسیب دیده اند و اگر به موقع به داد آنها نرسید حتما در زمان ترمز گرفتن به مشکل برخواهید خورد و این موضوع بسیار خطرناک است. حتی اگر قدرت ترمز گیری دوچرخه شما کاهش پیدا کند نیز باید لقمه ترمز دوچرخه تان را عوض کنید.

بهترین لقمه هایی که می توانید برای دوچرخه انتخاب کنید از جنس آلیاژ و کربن هستند. این آلیاژ قدرت ترمزگیری شما را افزایش می دهند و قادرند از چرخ هایتان محافظت کنند.

تعویض لقمه های ترمز را نیز می توانید خودتان انجام دهید و فقط کافی است پیچ های موجود بر نگهدارنده صفحات را با آچار فرانسه یا آچاری با اندازه مناسب شل کنید و کم کم صفحه را به سمت خارج متمایل نمایید.

کابل های ترمز باید تنظیم شوند و برای این کار باید آنها را در جهت عقربه های ساعت تا زمانی که کاملا به سمت داخل متمایل شوند بچرخانید و بعد از آن لقمه ترمزهای جدید را به درون نگهدارنده ها وارد کنید. در آخر سفت کردن پیچ ها را نیز فراموش نکنید.

حواس تان به کابل های دوچرخه نیز باشد

کابل های دوچرخه باید در هر شرایط و زمانی به درستی کار کنند. اگر این قطعات شرایط خوبی نداشته باشند و درست کار نکنند در زمان دنده عوض کردن، ترمزگیری دچار مشکل می شوید. هر گاه در زمان ترمز گرفتن احساس چسبندگی کردید باید کابل های مربوط به ترمز و دنده ها را عوض کنید تا دچار خطرات احتمالی آن نشوید.(تعمیر دوچرخه)

تا همین حد رسیدگی را می توانید خودتان هر ماه انجام دهید تا دچار مشکل نشوید، اما بهتر است کارهای اساسی تر را به تعمیرگاه های مجاز دوچرخه بسپارید تا به نحوه احسنت انجام شوند.